Er zijn veel contactmomenten met klanten en prospects. Weet je zeker dat daar alles uit wordt gehaald aan omzet? Ik kom namelijk allerlei excuses tegen.
Ach, die leads uit online marketing nemen zelf wel contact op als ze echt interesse hebben.
Er wordt heel veel geschreven over online marketing en online leads.
Het is onderzocht (Gartner) dat 87% van de inkopers in B2B zich online oriënteert. Bij jou maar ze gaan natuurlijk ook bij de concurrentie shoppen. Als er bij jou informatie wordt aangevraagd dan is dat ook bij de concurrent. Dus… als je wacht tot ze zelf wel contact opnemen dan is de kans groot dat de concurrent je voor is want die heeft wel beleid op het nabellen van de leads.
Ik las ergens: Bellen is het beste sociale medium. Zo waar ? en ik weet zeker dat dit meer omzet realiseert.
Het is eng
Bel-angst is echt een sociale stoornis van deze tijd maar het is ook wel een heel gemakkelijk excuus. Bellen kan je namelijk leren. Met de juiste voorbereiding, discipline, protocollen, kennis en een positive mindset wordt bellen steeds leuker.
Vooral als ervaren wordt dat het echt werkt en extra omzet realiseert.
Ons product is daar veel te technisch voor
Ook dat verwijs ik tot het land der fabelen. Je kunt kiezen voor een 2-staps systeem. Bellen om te inventariseren of er een opportunity ligt en dan de specialist inschakelen om dieper op de materie in te gaan. Dat is vaak de wijze waar mijn callcenter acquireert voor de klanten en daarmee hebben wij succes.
Zo kunnen de uren van de dure specialist/expert veel beter worden ingezet. Dat is efficiënter, effectiever en realiseert meer omzet.
Daar zit onze doelgroep niet op te wachten
Tja, ik snap dat dit wel eens wordt gedacht. Iedereen heeft slechte ervaringen met telemarketing op het gebied van energie en telecom. Maar dit komt vaak voort uit de manier waarop men te woord wordt gesteld en omdat de wetgeving altijd wordt overtreden.
Als jouw verhaal solide in elkaar zit, je hebt je waardepropositie en USP’s goed in het vizier dan zal de doelgroep echt wel naar je willen luisteren.
Want jouw product/dienstverlening lost toch problemen op/neemt pijn weg?
Ik heb steeds andere prioriteiten
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat het vaak niet een kwestie is van er niet aan toekomen maar van ontwijken. Herken je dit?
? Deze week gaan we echt koud bellen.
? Maandag is eigenlijk geen goede dag. Het is net weekend geweest en veel bedrijven hebben vergaderingen.
? Dinsdag komen er allerlei afspraken tussendoor en zijn er veel e-mails die beantwoord moeten worden.
? Woensdag wordt dé dag maar dan komen er zoveel telefoontjes binnen van bestaande klanten.
? Donderdag. We hebben verkoopvergadering en er moeten er nog offertes worden gemaakt.
? Vrijdag is eigenlijk niet meer zo’n goede dag om te bellen zo dicht op het weekend, veel mensen met ATV en papa- en mama dag.
☺ Weet je wat: volgende week; dán gaan we er écht mee aan de gang!
enz. enz. Tja…
Koude acquisitie is namelijk niet ieders meest favoriete activiteit.
✔ Onnodig: een goede voorbereiding, protocollen en een positive mindset maken het bellen een stuk leuker.
✔ Jammer: Je kunt er veel meer omzet mee realiseren.
Bellen is niet nodig
“We krijgen onze klanten door mond-tot-mondreclame dus wij hebben telemarketing niet nodig.” Dat bezwaar horen wij vaak en hoe tof is dat? Heel tof. Tot het moment dat deze bron uitgeput raakt, in deze tijd niet ondenkbaar, en dan is het fijn dat de salesfunnel ook op een andere manier wordt gevuld. Door te bellen en je zult zien dat die meer omzet realiseert.
In onze branche werkt het niet
Ik ben al 20 jaar directeur van een callcenter en heb meer dan 400 campagnes georganiseerd en echt, geloof me, bellen werkt voor elke branche en elk product of dienst. Ben je het niet met me eens dan wil ik die discussie graag aangaan.
We hebben niemand die dat kan
Bellen kan je leren, trainen. Een goede voorbereiding, protocollen en een positieve mindset geven iedereen genoeg handvatten om vol zelfvertrouwen te gaan bellen en meer omzet te realiseren.
Wij doen het wel eens maar dan komt daar weinig uit
Als die zo is dan ben ik ervan overtuigd dat er niet goed gebeld wordt.
Met de juiste voorbereiding, discipline, protocollen, kennis en een positive mindset gaat het echt werken en meer omzet genereren.
Wij doen alles per app of e-mail
Dat klinkt heel handig en snel maar het grote tijdrovende nadeel is dat je moet wachten op de reactie van de ander. Het is heel simpel: DE BELLER IS SNELLER en daarmee realiseer je meer omzet.
Een ander nadeel is dat de tone of voice of de formulering van de boodschap tot misverstanden kan leiden.