Belangst is te overwinnen
Veel mensen hebben moeite met bellen, ze hebben belangst. Belangst belemmert in grote mate het functioneren en de prestaties van mensen die inbound of outbound bellen.
Uit onderzoek blijkt dat veel mensen liever een berichtje sturen of mailen dan bellen. Leeftijd blijft daarbij een belangrijke rol te spelen. Logisch, want ‘de oudere generatie’ heeft meer ervaring met bellen. Met name jongeren bellen minder vaak. De reden is vaak belangst. ‘Niet bellen’, gaat dus verder dan opgegroeid zijn met smartwatches waardoor jongeren razendsnel zijn in typen.
Uit verschillende onderzoeken blijft dat veel jongvolwassenen tussen 18 en 30 jaar belangst hebben. Het gaat om ongeveer 40% van deze groep. Als reden wordt opgegeven dat ze bellen te direct vinden. Telefoneren vraagt om directe interactie. Veel jongeren zeggen dit lastig te vinden. Ook bij mensen die ouder zijn dan 31 komt belangst voor. Meer wel minder. 15% zegt geen trek te hebben in telefoongesprekken door belangst.
Mijn naam is Janneke van Meenen. Mijn bedrijf Van Meenen Callstories is een optelsom en een logisch vervolg van mijn jarenlange activiteiten binnen telemarketing. Met Van Meenen Callstories lever ik een b2b-dienstverlening die organisaties en mensen helpt de telefoon te omarmen als effectief marketinginstrument. Dit doe ik als adviseur en met het geven van maatwerk beltrainingen, workshops en coaching.
In de 20 jaar dat ik werkte als directeur van een callcenter, heb ik een schat aan informatie opgedaan. Deze ervaring is omgezet in effectieve beltrainingen en workshops. Daarnaast ben ik advies- en sparringpartner voor ondernemers en managers die met vraagstukken zitten rondom zakelijk bellen. Ik help bij het samenstellen van belscripts, en het optimaal laten functioneren van een klantenservice of helpdesk. Over belscripts heb ik het praktisch handboek ‘DE COUNTDOWN’ geschreven. Hierin staan allerlei tips, tricks en voorbeelden voor effectieve telemarketing.
Bekijk een videopresentatie
Bestel de digitale versie
Bestel de hard copy
De harde feiten over belangst:
- Het is mijn ervaring dat er zo’n miljoen mensen in het MKB actief, maar niet productief zijn, als gevolg van belangst. Belangst – of telefoonangst wanneer je het toestel daadwerkelijk gebruikt om te bellen – komt het meest voor bij jongvolwassen. Om de simpele reden dat ze het niet nodig hebben en er weinig ervaring mee hebben opgedaan.
- Belangst is niet alleen een belemmering voor wie outbound moet bellen. Veel mensen die werken als telefonist(e), als medewerker op een customer service, helpdesk of afdeling verkoop binnendienst hebben in meer of mindere mate moeite met inbound gesprekken. Ik ben van mening dat er weinig bedrijven zijn hier serieus naar kijken en de impact begrijpen.
Geen bel-beleid betekent meer verlies en minder omzet
Het is mijn missie om bedrijven er bewust van te maken dat het onderschatten van een goed bel-beleid voor verlies zorgt. Verlies op het gebied van arbeidsvreugde en potentieel van medewerkers en verlies aan professionaliteit en het bedrijfsimago.
Met advies, training en praktische ondersteuning op het gebied van telefonische communicatie help ik bedrijven om:
- Telefonische acquisitie beter te integreren in het marketing- en salesproces
- Helpdesk en klantenservices beter te laten functioneren
- De belangst van medewerkers te elimineren voor meer plezier en productiviteit
Interessant? Bekijk op de pagina ‘aanbod beldiensten’ wat ik voor jullie kan betekenen. Natuurlijk mag je me ook direct bellen: 0172 445451
Veelgestelde vragen over belangst
Wat is belangst, ook wel telefoonangst genoemd?
Belangst of telefoonangst verwijst naar de angst of het gevoel van ongemak dat mensen ervaren wanneer ze een telefoongesprek moeten voeren. Symptomen die bij belangst horen kunnen variëren van nervositeit tot intense angst en vermijdingsgedrag. Mensen met belangst kunnen heel eenvoudig gehoor geven aan vermijdingsgedrag door niet telefonisch te communiceren, maar via een geschreven berichtje.
Wat zijn de mogelijke oorzaken van belangst?
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor telefoonangst. Het kan voortkomen uit sociale angst, verlegenheid, gebrek aan zelfvertrouwen, angst voor beoordeling of negatieve reacties, eerdere negatieve ervaringen met telefoongesprekken, maar onzekerheid over technologie, een ingewikkelde telefoontoestel bijvoorbeeld, bellen via de computer of werken met een headset.
Belangst overwinnen, kan dat?
Natuurlijk! Er zijn verschillende strategieën die je kunt volgen om belangst te overwinnen. Feitelijk is de meest simpele methode om te starten met bellen. Doe dit in het begin naar bekenden die je kunt vertrouwen en je willen helpen met oefenen. Je kunt er ook een gewoonte van maken om de telefoon te pakken in plaats van online een bestelling plaatsen. Dit vraag aan mensen met belangst een zekere mate van discipline. Je kunt het jezelf eenvoudiger maken met speciale belangst-trainingen of door middel van coaching. Hier leer je belangst te overwinnen binnen een speciaal programma dat zowel gericht is op begrip, mindset, zelfvertrouwen en bel- en gesprekstechnieken.
Komt belangst veel voor?
Ja, telefoonangst is een veelvoorkomend probleem. Miljoenen mensen ervaren in zekere mate ongemak of angst bij het voeren van telefoongesprekken.
Wat is de invloed van belangst?
Belangst beïnvloed mensen in hun privéleven, en het beïnvloed het bedrijfsleven. Telefoonangst kan mensen belemmeren bij het voeren van persoonlijke gesprekken en zo zorgen voor een bepaalde mate van isolement. Het is van invloed bij sollicitatiegesprekken, het maken van afspraken of het bellen van klantenservice. Belangst binnen het bedrijfsleven kost bedrijven geld. Uitgestelde of niet gepleegde telefoontjes zorgen voor gemiste kansen en daardoor voor omzetverlies. Ook kan het zijn dat werknemers met belangst zich (vaker) ziekmelden als gevolg van stress of vermijdingsdrang