• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer
Van Meenen CallstoriesVan Meenen Callstories

Van Meenen Callstories

  • Home
  • De Belactivist®
    • Janneke in de media
  • Diensten
    • Diensten
    • Andere diensten
  • Bel-angst
    • Over ‘bellen’ in de media
  • Downloads
    • 17 tips voor een positive mindset.
    • 17 tips ‘Goed Zakelijk Bellen’.
    • E-book Met Goed Zakelijk Bellen meer omzet.
    • Belscript voorbeelden
  • Blog
  • E-learning
  • Contact
Van Meenen Callstories

Belangst bij Gen Z: het telefoontaboe dat bedrijven miljarden gaat kosten

16 juni 2025 door Janneke van Meenen

Het begon met één gemiste call.

Jeremy, 28 jaar, projectmanager bij een snelgroeiend techbedrijf, zag het nummer wel. Maar hij durfde niet terug te bellen. Wat als het een klant was met lastige vragen? Wat als hij zou stotteren of geen goed antwoord had?

Dus… hij stuurde een e-mail.
En wachtte.
En wachtte.

Een week later koos de klant voor de concurrent. “Sneller, duidelijker, persoonlijker,” stond er in het exitbericht.

Jeremy baalde. Maar hij was niet de enige. Zijn collega’s doen hetzelfde. Zelden wordt er gebeld. Liever mailen. Of appen. Lekker veilig. Maar onbedoeld: funest voor conversie, samenwerking én klantrelaties.

Er is een stille crisis gaande. En geen enkele CEO of CFO lijkt het te merken.

In 2030 verdwijnen er in Nederland 1,9 miljoen ervaren medewerkers van de arbeidsmarkt: de babyboomers en Gen X’ers – generaties die nog wél kunnen bellen.

Hiervoor terug komen er slechts 1,5 miljoen nieuwe werkenden. En daarvan heeft 40 procent belangst, blijkt uit onderzoek van Motivaction.

Dat is 2,2 miljoen mensen in 2030 die óf niet durven, óf niet weten hóe ze moeten bellen.

En dat heeft directe gevolgen voor jouw bedrijf:

  • Imago én omzet staan op het spel.
  • Conversie zakt in door gebrek aan opvolging;
  • Leads verdwijnen in e-mailloops;
  • Klanten raken geïrriteerd door afwezige of trage reactie;
  • Teams werken langs elkaar heen;

“Ze kunnen toch goed appen?” – Think again.

We dachten jarenlang dat digitale skills het wel zouden opvangen. Maar niets is minder waar.

Uit recent onderzoek blijkt: Nederlandse jongeren scoren steeds lager op digitale geletterdheid.

Dus we krijgen straks een generatie die niet wil bellen én minder digitaal vaardig is.

Het resultaat? Een communicatie-arme organisatie waarin niemand nog weet hoe of met wie te schakelen. En dat leidt tot fouten, frustratie en verlies van vertrouwen.

Belangst is geen soft skill-probleem. Het is een strategisch risico.

Stel je voor: je organiseert als B2B-bedrijf een groot event en verzamelt daar 130 warme leads. De marketing heeft zijn werk gedaan, de salesfunnel is gevuld, de opvolging ligt klaar.

Maar dan gebeurt het: niemand belt.

Er wordt gemaild. Eentje stuurt een LinkedIn-connectie. Maar niemand belt.
Ondertussen belt de concurrent wél. Binnen 24 uur.
Je verliest 30 procent van je leads voordat ze jouw product of dienst ooit écht begrepen hebben.

Klinkt als een incident? Nee. Het is dagelijkse realiteit.

“Medewerkers nemen de telefoon nog wel op,” zegt Janneke van Meenen, De Belactivist van Nederland. “Maar zelf bellen? Dat gebeurt niet. Zodra er iets buiten het vaste script valt, vermijden ze het gesprek. Ze klappen dicht. En daarmee verdwijnt ook de kans op een klant.”

Het is een structureel obstakel voor groei. Voor conversie. Voor klantrelaties.

Een groeiend probleem dat geen enkel bedrijf zich in deze krappe arbeidsmarkt nog kan permitteren.

FEIT 1: 60 procent van de offertes die telefonisch worden opgevolgd, wordt een opdracht
FEIT 2: 30–50 procent van de leads kiest voor het eerste bedrijf dat belt
FEIT 3: En toch… belt vrijwel bijna niemand nog…

Zolang organisaties geen structuur geven – zoals belprotocollen, oefengesprekken of een helder bel-alibi – blijft het gesprek hangen in scripts.
En zodra dat script ophoudt? Stokt het gesprek.
De jonge medewerker klapt dicht. De klant haakt af. De omzet verdampt.

Wat het je kost als je niks doet

Een gemiddelde Nederlandse organisatie mist jaarlijks tussen de €200.000 en €600.000 omzet door het niet goed inzetten van bellen.

  • Offertes worden niet na gebeld
  • Leads blijven liggen
  • Klanten lopen weg

En misschien nog erger: je reputatie glijdt langzaam weg in negatieve reviews en slechte bereikbaarheid.

Wat je nú kunt doen

1. Maak van bellen een kernvaardigheid in je organisatie
Geef jongeren training én zelfvertrouwen. Niet met ‘koud water-vrees’-oefeningen, maar met duidelijke scripts, rollenspellen en bel-alibi’s.

2. Gebruik de ervaring van de generatie die vertrekt
Laat de senioren niet vertrekken zonder dat ze hun belkennis hebben doorgegeven. Zij zijn de gidsen waar Gen Z op wacht.

3. Doe de gratis test: Index Zakelijk Bellen
Wil je weten hoe jouw bedrijf scoort op belvaardigheid?
Doe hier de test en ontvang het e-book Met goed bellen meer omzet cadeau.

Wat als je wél de telefoon pakt?

Wat als Jeremy – onze projectmanager – wél had gebeld?

Dan had hij gehoord dat de klant twijfelde.
Had hij direct kunnen reageren.
Was hij zichtbaar geweest, persoonlijk, betrokken.
En had hij waarschijnlijk die deal binnengehaald. En dat is precies wat jij en je team ook kunnen ervaren.
Want bellen is geen bedreiging. Het is je verborgen superkracht.

Belangst overwinnen = leiderschap tonen

Jij kunt degene zijn die het verschil maakt.
Door bellen op de kaart te zetten.
Door te zorgen dat jouw mensen zich zeker voelen aan de telefoon.
Door van klantcontact weer een krachtig onderdeel van je business te maken.

Want zoals Janneke zegt: “De beller is sneller. Maar ook succesvoller.”

Meer weten? Geef gerust een belletje!

Of stuur een berichtje.

Contact

Over Janneke van Meenen

Janneke is De Belactivist van Nederland. Ze traint, begeleidt en adviseert organisaties om van ‘niet durven bellen’ naar ‘meer omzet door bellen’ te gaan. Met haar e-learning, live trainingen en keynotes, advies en haar boek De Countdown inspireert Janneke van Meenen teams om zakelijk te bellen zonder bel-angst.

Meer info via callstories.nl.

Categorie: Blogs
Vorig bericht:Belangst komt veel voor, vooral onder jongeren – en daar is iets tegen te doenAngst voor onbekende bellers? Apple komt met nieuwe update waar je als introvert blij mee gaat zijn
Volgend bericht:Waarom AI geen excuus is om niet te bellen (en wat jouw bedrijf dat kost)

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advies

Training

E-learning

Coaching

Contactgegevens

in**@*******en.nl
010-2840838
Rembrandtsingel 1
2902 GR
Capelle aan den IJssel

Producten
  • Advies
  • Training
  • Coaching
  • Workshop
Neem contact op
Contact


  • LinkedIn
  • Instagram

© 2025 Janneke van Meenen · Realisatie Zin In Webdesign