Bel-angst, de beklemming waar je vanaf wil
Bel-angst of telefoonangst: bang zijn om een telefoongesprek te voeren komt bij veel mensen voor. Wanneer je mensen in dienst hebt die bel-angst hebben, gaat dit ten koste van het werkplezier en de productiviteit. Gaat het om mensen met een commercieel beroep, dan gaat het ook ten koste van de omzet.
Kortom: bel-angst is een belemmering waar je vanaf wil!
Gebruik je deze excuses om niet te hoeven bellen?
Bel-angst is het voelen van ongemak, afkeer of angst bij het idee dat je een telefoongesprek moet voeren. ‘Appen’ en mailen maakt het in deze tijd eenvoudig om bel-angst te ontkennen. Er zijn uitvluchten genoeg:
- Appen gaat sneller
- Als ik mail heb ik schriftelijk bewijs
- Appen of mailen maakt bij de ander minder inbreuk
- Ik heb geen zin om in een telefonische wachtrij te staan, dan ben ik met een mail al 10x klaar…
Deze argumenten hebben allemaal een kern van waarheid. Behalve wanneer je ze gebruikt om maar niet te hoeven bellen! Want er is ook een andere kant:
- Bellen zorg voor sterkere persoonlijke en zakelijke contact
- Tijdens een telefoongesprek kun je direct reageren en schakelen
- Door te bellen kun je beter anticiperen op de ander, op het moment en op het onderwerp
- Bellen geeft geen misverstanden over wat er bedoeld wordt…
En zo kunnen we nog wel meer ‘pro-bellen’ punten opnoemen.
Door middel van advies, training en coaching zorg ik ervoor dat de telefoon oppakken geen angst meer oplevert. Dit maakt de weg vrij om via acquisitie en telefonische gesprekken en follow-ups, nieuwe klanten te werven, bestaande relaties te versterken en om meer omzet te genereren.
Pak de telefoon en bel me! Nog liever even een van de niet-bellenargumenten gebruiken? Vul dan het contactformulier in op deze website. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met je op om te bespreken met welke strategie we kunnen werken om de bel-angst van jezelf of medewerkers te elimineren.
Belemmerende bel-angst
Laten we nog eens kijken waarom bel-angst een probleem is. Bel-angst is namelijk een belemmering. Sociaal gezien in het eigen privéleven, maar ook in het zakelijk leven.
Bedrijven worden ook beïnvloed door de bel-angst van hun medewerkers. Het omzetverlies als gevolg van bel-angst kan aanzienlijk zijn, omdat telefonische communicatie vaak een cruciale rol speelt bij het verwerven van klanten, het onderhouden van relaties met klanten en het afhandelen van zakelijke transacties. Medewerkers met bel-angst kunnen klantgesprekken vermijden, kansen mislopen en het imago van het bedrijf schaden.
Overwinnen van bel-angst: Strategieën en technieken
Bel-angst is een wijdverspreid fenomeen dat aanzienlijke gevolgen heeft voor zowel individuen als bedrijven. Gelukkig zijn er verschillende strategieën en technieken die individuen kunnen helpen om bel-angst te overwinnen. Training en ondersteuning helpen om bel-angst binnen organisaties te verminderen en omzetverlies te beperken.
Van Meenen Callstories helpt mensen van telefoonangst af en ondernemingen aan meer omzet
Terugkijkend op 20 jaar directeur van een callcenter vind ik het reuzejammer dat er zoveel aversie is tegen telefonische acquisitie. Ook vind ik het jammer dat er zoveel mensen lijden aan bel-angst. Je hoeft namelijk helemaal geen speciale talenten te hebben zakelijk te telefoneren. Bellen kun je leren, en eenmaal geleerd verdwijnt ook de bel-angst.
Bye-bye angst voor telefoongesprekken, hello winstgevende telefoongesprekken! Winstgevend omdat je meer leads weet te scoren of van leads opdrachten weet te maken. Maar ook winstgevend omdat je belt met een goed, en zelfverzekerd gevoel. Wedden dat het lukt?
Veelgestelde vragen over bel-angst
Hoe kun je bel-angst aanpakken?
Bel-angst behoort tot de sociale angststoornissen. Van praatsessies tot ademhalingsoefeningen tot zelfbewustheidstrainingen, zijn veel methodieken die gericht zijn om sociale angst te verminderen of elimineren. De beltrainingen en trainingen tegen bel-angst die ik geef, zijn gericht op ‘exposure’. Oftewel: ‘learing bij doing’. Door de telefoon op te pakken en te oefen in bellen en het trainen van gespreksvaardigheden, luistervaardigheden, assertiviteit, empathie en effectieve communicatie, voel je steeds meer ‘rugdekking’. Je ontdek dat bellen minder stressvol is dan je denkt. Oefeningen en klein beginnen helpt om de angst te verminderen en het zelfvertrouwen op te bouwen. Daarnaast is er binnen onze beltrainingen veel aandacht voor voorbereiding, belprotocollen en het creëren van een positieve mindset die helpen bij het voeren van goede telefoongesprekken.
Hoe weet ik of ik telefoonangst heb?
Bel-angst herken je aan bepaalde symptomen of gedragingen. Wanneer je niet graag belt, of de telefoon meestal laat overgaan zonder op te nemen, is dat een teken aan de wand. Bel-angst of telefoonangst is een sociale angststoornis. Hierbij horen kenmerken als angst, nervositeit en ongemak en het bedenken van excuses bij de gedachte dat je moet gaan bellen. Veel mensen men bel-angst zijn bang om tijdens het gesprek of door toehoorders te worden bekritiseerd of negatief worden beoordeeld.
Wat zijn de gevolgen van bel-angst voor bedrijven?
Bedrijven worden nadelig beïnvloed door de bel-angst van medewerkers. Of het nu gaat om telefonische acquisitie, het onderhouden van relaties of het te woord staan van klanten, voor bedrijven is telefonisch verkeer van groot belang. Wanneer dit proces niet optimaal verloopt is de kans op reputatieschade en verlies van omzet groot. Medewerkers met bel-angst vermijden klantgesprekken wat kan leiden tot gemiste kansen en aanzienlijk omzetverlies. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om bel-angst serieus te nemen en ondersteuning en training te bieden aan medewerkers om deze angst te overwinnen.
Welke trainingen tegen bel-angst zijn er voor bedrijven?
Naast het geven van advies en het uitvoeren van bel-onderzoeken om de effectiviteit van een belteam in kaart te brengen, bied ik verschillende trainingen, workshops en coachessessies aan. Deze zijn gericht zijn op het elimineren van bel-angst, het verhogen van effectiviteit en omzet en het verstreken van het zelfvertrouwen van de bel-medewerkers. De aanpak is gericht op praktisch oefenen, het belang van een goede voorbereiding, het samenstellen van belprotocollen en het creëren van een positieve mindset.