In de toekomst hebben we bellen toch helemaal niet meer nodig?
Janneke, waarom zouden bedrijven meer moeten gaan bellen als ze het al goed doen?
Een greep uit de vele vragen die ik gesteld krijg als ik met mensen spreek over belstress, het daaruit voortkomende sociaal economische probleem en goed zakelijk bellen.
Mijn antwoord is dan: Heb je even?
Er zijn veel redenen die ik kan aanvoeren om weer te geven wat het belang is van bellen, in elk geval voor nu.
‘Voor nu’ omdat ik niet weet wat de toekomst ons brengt op dit gebied. Het zou inderdaad zomaar kunnen dat in de toekomst, na verschuivingen van generaties in het arbeidsproces, gedragsverandering er voor heeft gezorgd dat er helemaal niet meer gebeld wordt. Hoe jammer zou dat zijn? Dat moeten we toch niet willen?
Is bellen nog van deze tijd?
We hebben allemaal de tools om te bellen.
Er zijn 21,8 miljoen abonnementen mobiele telefonie (dat groeit) en 4,4 miljoen vaste aansluitingen (dat is dalend). Er worden jaarlijks zo’n 45 miljard minuten gebeld. Hier zijn de cijfers van Whatsapp bellen niet in meegenomen om de simpele reden dat die niet bekend zijn.
Ondanks al die telefoonabonnementen zijn er steeds meer mensen met een bepaalde mate van belangst, belstress. Inmiddels zijn dat er bijna 2 miljoen in het arbeidsproces. De belangrijkste redenen:
- Er zijn andere manieren om te communiceren zoals Whatsapp, facetime, mailen.
- Bellen vereist dat men direct reageert op wat er gezegd wordt en dat vindt men lastig. ‘Awkward’ zoals dat genoemd wordt. Dat komt in mijn optiek door een gebrek aan belvaardigheid.
Zolang je niet werkt, hoeft het geen probleem te zijn. Maar in het arbeidsproces loop je hier wel tegenaan.
Gelukkig kun je bellen leren. Gewoon door het te doen met een beetje hulp of training en de juiste tools, tips en tricks.
B2B pleit ik voor een goede balans tussen de belangrijkste communicatietools bellen, appen en mailen. Elk heeft sterke en zwakke punten en daarom is het goed om na te denken over wanneer gebruik je nu wat.
Dus ja, bellen is zeker van deze tijd. De drie communicatiemiddelen kunnen elkaar enorm versterken.
In de toekomst hebben we bellen toch helemaal niet meer nodig?
B2B is de vraag eigenlijk: Kan je een bedrijf runnen zonder bellen?
Tuurlijk kan dat. Maar dat kost veel geld.
- Als er niet gebeld wordt dan zijn werknemers veel minder productief.
Denk aan de keuze: 10 mails over en weer sturen of 1 keer bellen.
Wat is het snelst? Wat doe je als je heel snel een antwoord nodig hebt om verder te kunnen werken? Heel vaak is de beller sneller.
Denk aan het effect van pushberichten. Veel mensen worden tijdens het werk door een pushbericht erop geattendeerd dat er een mail of een app binnenkomt. En hup… de concentratie is weg want dat mailtje of appje MOET eerst gelezen en beantwoord worden.
Er zijn onderzoeken geweest die hebben aangetoond dat het een aantal minuten duurt voordat je weer in dezelfde concentratie komt als voor die app of mail.
Als er niet gebeld wordt dan kost dat omzet
Leads en offertes worden niet meer proactief nagebeld.
Tuurlijk, dat kan je ook doen per mail of app of achterover leunen en afwachten tot ze zelf weer contact opnemen na toezending van offerte, whitepaper of informatie. Maar de concurrent stuurt dat ook allemaal want reken maar dat ze ook daar zijn gaan shoppen. Je kunt je onderscheiden door te bellen.
En ook als je telefonisch slecht bereikbaar bent en je hebt de telefonie van klantenservice en binnendienst niet goed geregeld dan kan je omzet missen.
Maatschappelijk gezien is het ook nog maar de vraag of bellen helemaal niet meer nodig is. Er zijn 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen. Voor hen is bellen een belangrijk communicatiemiddel.
Dus ja. Ook in de toekomst is bellen nodig. In het bedrijfsleven en ook maatschappelijk.
Waarom zouden bedrijven meer moeten gaan bellen als ze het al goed doen?
Het antwoord is heel simpel. Om het beter te doen.
Met een goede balans tussen bellen, mailen en appen zijn medewerkers productiever en een goed georganiseerd telefoonproces zorgt voor meer omzet. Dat maakt de ondernemers en de aandeelhouders blij. Toch?
Bellen is verbinden.
Zonder twijfel is de telefoon, bellen dus, nog steeds heel effectief om op persoonlijke wijze de prospects te onderhouden (leadnurturing) en te netwerken. Met hen te verbinden. Want dat is wat je doet als je de telefoon oppakt en een LinkedIn connectie of een lead belt.
Door te bellen leer je de potentiële klant kennen, je verbindt.
Life is about people.
Mijn vertaling: mensen doen zaken met mensen.
Natuurlijk kan je een prospect met je website, e-mailcampagne en social media eerst overtuigen van de kennis, kwaliteit en kunde van jouw product of dienstverlening. Je vist dan wel vaak in dezelfde vijver als je concurrenten doen en hebt geen persoonlijke band met de persoon die besluit je product wel of niet te kopen.
Door te bellen, persoonlijk contact, bouw je aan een duurzame relatie en kom je erachter wat er speelt. Wat zijn de vraagstukken? Welke uitdagingen liggen er? Waar komen ze niet uit? Hoe kan je ze helpen? Hoe kan jouw bedrijf van waarde zijn? Dat werkt ook als je koud belt.
Dus, wat je ook doet, hoeveel je ook investeert in marketing en verkoop, uiteindelijk is persoonlijk contact doorslaggevend.
Conclusie:
Bellen is van deze tijd, in de toekomst hebben we bellen toch nodig en ook als bedrijven het al goed doen zouden ze meer moeten gaan bellen.
Waarom? Zie hierboven😊
Geef een reactie