Heb je dat ook wel eens? Je hoort of ziet iets en dat raakt je onmiddellijk.
Dat had ik met de film Collateral Beauty met Will Smith in de hoofdrol als New Yorkse reclamemaker. Hij hield gelijk aan het begin een meeslepende speech.
What is your “why”?
Why did you even get out of the bed this morning?
Why did you eat what you ate?
Why did you wear what you wore?
Why did you come here?
We’re certainly not here to just sell shit.
We are here to connect.
Life is about people.
Advertising is about illuminating how our products and services will improve people’s lives.
How we do that?
Love, time, death
Everything that we covet (begeren), we ultimately end up buying, is because at the end of the day we long for love, we wish we had more time and we fear for death.
Inspirerend toch? De film is een emotionele rollercoaster voor deze reclameman die zijn dochtertje verloor. Ik heb de speech in MIJN context getrokken.
In dit blog mijn bloemlezing.
Wil je de speech zien, klik dan hier.
1. We don’t sell shit, we connect:
We verkopen geen onzin, we verbinden.
Veel mensen hebben een mening over telefonische acquisitie en heel vaak is dat niet positief. Toch is zonder twijfel de telefoon nog steeds heel effectief om op persoonlijke wijze de prospects te onderhouden (leadnurturing) en te netwerken. Met hen te verbinden. Want dat is wat je doet als je de telefoon oppakt en een LinkedIn connectie of een lead belt.
Door te bellen leer je de potentiële klant kennen, je verbindt. Soms leidt een gesprek tot een afspraak of opdracht. Lukt dat niet gelijk dan heeft het telefoongesprek veel waarde. Het zaadje is geplant waarmee de eerste stap naar de verbinding met de prospect in jouw sales funnel is gezet.
En echt, het werkt. Onlangs heb ik zelf een kleine belactie gedaan. (I practice what I preach). Dat was koud bellen. Met behulp van de telefoniste wist ik de juiste contactpersoon te vinden en het zaadje te planten waar ik het hierboven over heb. In januari bel ik ze weer. Fase 2 in het maken van de verbinding.
Als je gaat bellen dan moet je weten hoe je het gaat vertellen.
Een belscript kan je de juiste weg wijzen en is de rode draad van je gesprek.
Life is about people.
Mijn vertaling: mensen doen zaken met mensen.
Na alles wat je inzet om van suspects klanten te maken zal een persoonlijk contact vaak doorslaggevend zijn.
Natuurlijk kan je een prospect met je website, e-mailcampagne en social media eerst overtuigen van de kennis, kwaliteit en kunde van jouw product of dienstverlening. Je vist dan wel vaak in dezelfde vijver als je concurrenten doen en hebt geen persoonlijke band met de persoon die besluit je product wel of niet te kopen.
Je kunt je onderscheiden door te bellen.
Met inbound marketing krijg je informatie over de prospect. Door te bellen, persoonlijk contact, bouw je verder aan een duurzame relatie met prospects. Je komt erachter wat er speelt. Wat zijn de vraagstukken? Welke uitdagingen liggen er? Waar komen ze niet uit? Hoe kan je ze helpen? Hoe kan jouw bedrijf van waarde zijn? Dat werkt ook als je koud belt.
Dus, wat je ook doet, hoeveel je ook investeert in marketing en verkoop, uiteindelijk is persoonlijk contact doorslaggevend.
Is het een online lead: wacht niet te lang met bellen want ze zijn ook gaan shoppen bij de concurrent. Daarbij: hoe sneller je belt, hoe hoger de conversie.
Een belscript kan je de juiste weg wijzen en is de rode draad van je gesprek.
3. Advertising is about illuminating how our products and services will improve people’s lives.
Reclame gaat over het verhelderen van de manier waarop onze producten en diensten het leven van mensen zullen verbeteren.
Als je belt dan gaat het niet om jou maar waar de pijn zit van de prospect en hoe jij die kunt oplossen. Voordat je klanten aan je kunt binden, zal je dus de pijnpunten moeten herkennen en oplossen.
Wat is de situatie van jouw prospect? Waar loopt hij tegenaan? Wat is de pijn? Wat wil hij wil bereiken? Als je dit achterhaalt dan kan je jouw oplossing daarop afstemmen. Elke vraag die je stelt, heeft invloed op de voortgang van het gesprek. Een goede vraag kan jouw gesprek verder helpen en een slechte vraag doet precies het tegenovergestelde.
Het heeft geen zin om een monoloog te houden. Ga niet roeptoeteren of een “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” verhaal opdissen. De prospect is zoek naar begrip, iemand die verder helpt en wil weten dat jij degene bent die ervoor gaat zorgen dat zijn leven verbetert.
Een belscript kan je de juiste weg wijzen en is de rode draad van jouw gesprek.
Love, time, death
Liefde, tijd, dood.
Alles wat we begeren en uiteindelijk kopen, is omdat we aan het einde van de dag verlangen naar liefde, we meer tijd wensen en bang zijn voor de dood. Dit zijn de drie manieren waarop succesvolle reclamemensen producten op de markt te brengen en verkopen.
En ja, als je hierover nadenkt dan is dit waar het om gaat.
Love, time, death. De rode draad van de film die ook wel een ‘an artistic masterpiece’ wordt genoemd.
‘What is your why’?
Wat is jouw waarom?
Wat is je waarde, je waarheid, je authenticiteit en het geheel van wie je bent?
Als ik deze vraag betrek op mijzelf:
Ik wil dat we in verbinding met elkaar blijven. De telefoon is hier een heel belangrijk middel voor. Met familie, vrienden, collega’s, klanten, leads etc.
Het is een feit dat deze wijze van verbinding zwaar onder druk staat. Er wordt minder gebeld. Deskresearch toont dit aan. Minder belminuten en bijna 2 miljoen mensen met belangst actief in het arbeidsproces. Dat worden er steeds meer naarmate er meer jongeren toetreden tot het arbeidsproces en de oudere generaties uitstromen.
Ook uit mijn fieldresearch, gesprekken met klanten, relaties, ondernemers en studenten blijkt er steeds meer weerstand is tegen bellen. Jammer. Het kost omzet, is minder productief en vooral: het is niet sociaal.
Dat is mijn why. Daarom doe ik wat ik doe.
Geef een reactie