Een goed belscript: dé sleutel tot treffende telefoongesprekken ZONDER belangst!
Goede belscripts zijn de levensader voor bellen zonder belangst.
In de b2b wereld draait alles om succesvolle communicatie. En wat is een krachtiger instrument dan een telefoongesprek? Maar hoe zorg je ervoor dat elk gesprek een meesterwerk wordt. Leer indruk maken met een boodschap die zonder belangst wordt overgebracht.
Wist je dat:
- Binnen telemarketing het belscript een onmisbaar onderdeel is van het marketing- en verkoopproces.
- Veel van je collega’s of medewerkers van koude acquisitie de koude rillingen krijgen als gevolg van bel-angst? Ze behoren tot de naar schatting miljoen Nederlands die lijden aan bel-angst.
- Een onderzoek uit 2018 vermeldt dat slecht bereikbare of slecht functionerende klantenservices het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks 3 miljard kost?
Ontdek de kracht van belscripts en effectief belbeleid voor omzetgroei!
Mijn naam is Janneke van Meenen. Met Van Meenen Callstories richt ik me onder andere op ‘de kunst van goede belscripts’. Het is namelijk voor iedereen mogelijk om telefoongesprekken naar een hoger niveau te tillen en elk klantcontact omtoveren tot een prettige ervaring. Een belscript is een instrument dat daarbij helpt.
Het is mijn missie om bedrijven bewust te maken van de impact die belangst heeft. Met mijn expertise in advies, training en coaching help ik ervoor te zorgen dat telefoneren (weer) wordt omarmd als een waardevol instrument om nieuwe klanten aan te trekken en de omzet te vergroten.
De magie van een belscripts
Belscripts vormen de magische formule voor gestructureerde en doelgerichte telefoongesprekken. Ze dienen als de perfecte gids om de juiste snaar te raken. Met behulp van belscripts bel je beter! Dit is de magie waar een goed belscript voor zorgt:
- Je steelt de show: door de juiste woorden te kiezen en een vooraf bepaalde structuur te volgen, zorgen belscripts voor een onweerstaanbaar professionele uitstraling. Klanten voelen meteen dat ze te maken hebben met ware experts, wat het vertrouwen en de geloofwaardigheid versterkt.
- Je vertelt geloofwaardig en boeiend: belangrijke informatie en de kern van de boodschap kan soms naar de achtergrond verdwijnen door de interactie tijdens een telefoongesprek. Met een belscript hou je de belangrijke punten voor ogen en wordt de boodschap met glans overgebracht.
- Ruggensteun tijdens lastige situaties: ik geloof niet in lastige telefoongesprekken, wel in wendingen die het telefoongesprek anders kunnen laten verlopen dan gedacht. Belscripts zijn de juiste tool, een ruggensteun, om uitdagingen aan te gaan en te overwinnen met als effect tevredenheid aan beide zijden van ‘de lijn’.
De kracht van een goed belscript
Zelfs de meest ervaren belprofessionals worstelt soms met bel-angst en vind het lastig om de juiste woorden te vinden tijdens een telefonisch klantgesprek. Maak je geen zorgen, een belscript is jouw geheime wapen! Laten we eens kijken naar de power van een belscript en de ruggensteun die het je geeft tijdens het telefoneren.
Je kunt een belscript zien als een persoonlijke assistent, altijd klaar om je te ondersteunen en te herinneren aan de belangrijkste punten die je wilt bespreken. Het biedt structuur en houvast, zodat je je kunt concentreren op de kernboodschap en de gewenste resultaten kunt behalen. Het helpt je om consistent en professioneel te communiceren, terwijl je toch jouw unieke persoonlijkheid in het gesprek kunt inbrengen.
Hier kun je 3 sjablonen voor belscripts downloaden namelijk van telefonische acquisitie, Inbound telefonie (klant en prospects) en overige uitgaande telefoontjes.
De Countdown loopt… Start met winstgevend bellen zonder bel-angst
Wil je direct helpende informatie over belscripts? Dit kan via mijn boek ‘De Countdown’.
‘Dit boek is speciaal geschreven voor iedereen die worstelt met het werven van nieuwe klanten en die het lastig vindt om koude en/of warme telefonische acquisitie aan te pakken. Daarnaast is het een handleiding voor iedereen die te maken heeft met bel-angst. Met meer dan 400 georganiseerde B2B telemarketingcampagnes op mijn naam kan ik je verzekeren: het succes van zowel koud als warm bellen hangt af van een goede voorbereiding en het gebruik van een effectief belscript. Een goed belscript fungeert als leidraad en als een betrouwbare gids om op terug te vallen tijdens je gesprekken.
In het belscript handboek ‘De Countdown’ deel ik o.a. mijn inzichten als directeur van een callcenter. Daarnaast heb ik mij laten inspireren door een breed scala aan online publicaties. Het resultaat is een begrijpelijk handboek met facts & figures, aangevuld met praktische adviezen waar je direct mee aan de slag kunt.
Bekijk een videopresentatie
Bestel de digitale versie
Bestel de hard copy
De kunst van effectief telefoneren
Met een decennium aan ervaring in het perfectioneren van telefonische communicatie weet ik één ding zeker: iedereen kan leren om beter te bellen. Belscripts helpen daarbij, maar mogen natuurlijk nooit het idee geven dat er een tekst wordt voorgelezen. Daarom gaat effectief telefoneren niet om het samenstellen van een belscript alleen, maar ook om bellen met zelfvertrouwen.
De hulp die ik mensen biedt om de vaardigheid van effectief telefoneren onder de knie te krijgen bestaat daarom meer dan uit het samenstellen van maatwerk belscripts alleen. Met lezingen, presentaties, trainingen en coaching help ik om bel-angst te tackelen.
Stop met het verliezen van omzet en betrouwbaarheid. Start met het benutten van het potentieel van telefooncommunicatie. Neem contact met mij op om zakelijk telefoneren optimaal te laten redeneren!
Veelgestelde vragen over belscripts
Wat is een belscript eigenlijk?
Een belscript is een maatwerk tool dat je kunt gebruiken om je zakelijke telefoongesprekken naar een hoger niveau te tillen. Het fungeert als een betrouwbare leidraad, een blauwdruk voor een effectief gesprek. Met een belscript aan je zijde ben je beter voorbereid en kun je met vertrouwen elk gesprek aangaan.
Hoe kan een belscript mij helpen om effectiever te communiceren tijdens telefoongesprekken?
Een belscript biedt structuur en begeleiding tijdens je telefoongesprekken. Het helpt je om de juiste vragen te stellen, belangrijke informatie te delen en om te gaan met bezwaren. Hierdoor kun je je boodschap effectiever overbrengen en zelfverzekerd communiceren met klanten.
Kan ik mijn persoonlijkheid nog wel inbrengen wanneer ik een belscript volg?
Absoluut! Een goed belscript is ontworpen om jouw unieke stem en persoonlijkheid te behouden. Het biedt een raamwerk en suggesties, maar er is altijd ruimte om je eigen stijl en flair toe te voegen. Het doel is om een script te creëren dat bij jou past en jouw professionele identiteit weerspiegelt.
Hoe lang moet een belscript zijn?
De lengte van een belscript kan variëren, afhankelijk van het doel en de aard van het gesprek. Een belscript is bij voorkeur beknopt en to the point. Te lange scripts kunnen ervoor zorgen dat je gaat zoeken in de tekst waardoor het gesprek geforceerd en onnatuurlijk kan overkomen.
Kan ik mijn belscript aanpassen naarmate ik meer ervaring opdoe?
Zeker! Een belscript is geen star document, maar eerder een tool dat met je meegroeit. Naarmate je meer ervaring opdoet, feedback wilt doorvoeren of bijvoorbeeld de strategie wilt wijzigen omdat je zelfverzekerder bent en bel-angst hebt overwonnen, kun je het belscript altijd finetunen.
Hoe stelt Van Meenen Callstories een belscript samen?
Als expert in het maken van belscripts volg ik een gestructureerde aanpak. We starten met een uitgebreide briefing en het bespreken van de bedrijfsdoelen, de producten en diensten, de huidige invulling van de klantenservice en/of telemarketing en de gewenste verbeterpunten. Daarnaast bespreken we de doelgroep en de manier waarop deze het best kan worden aangesproken. Vaak gaat er bel-angst schuil achter verminderde bel-efficiëntie. Ook dit bespreken we. Gewapend met veel informatie ga ik aan de slag om een maatwerk belscript samen te stellen. Ik zorg ervoor dat het belscript de juiste balans biedt tussen zakelijkheid en persoonlijkheid, zodat menen niet overkomen als een robot, maar ook op professionele wijze hun eigen persoonlijkheid kunnen inzetten.