Telefonische acquisitie: optimaliseer marketing- en saleskansen
Ook in de moderne zakelijke wereld waarin we appen en mailen blijft telefonische acquisitie een krachtig instrument om marketing- en salesdoelen te behalen.
Laten we eens naar de gemiste kansen kijken wanneer je als bedrijf onvoldoende gebruik maakt van telefonische acquisitie:
Telefonische acquisitie speelt nog altijd een cruciale rol bij het vergroten van zakelijk succes. Door actief de telefoon op te pakken en potentiële klanten persoonlijk te benaderen, kunt je direct starten met werken aan een sterke klantrelatie. Je verhoogt de gunfactor en dit stelt je in staat om de omzet te verhogen.
Easy does it? Niet direct! Veel bedrijven en organisaties laten kansen liggen door telefonische acquisitie niet de aandacht te geven die het verdient.
Herken je de volgende excuses die je van plegen van telefonische acquisitie afhouden?
- Ik wacht nog even, prospects nemen zelf wel contact op bij interesse…
- Wanneer ik bel komt het natuurlijk nét niet uit, en laat ik negatieve indruk achter…
- Mijn dienst of product is niet zo 1,2,3, telefonisch uit te leggen…
- Zakelijk bellen is eng, ik stuur wel een mail, dan verspreek ik me niet…
- Mijn doelgroep wil niet gebeld worden…
- Elke week een dag bellen kost me écht te veel tijd…
- We versturen al nieuwsbrieven waarin we onze boodschap vertellen…
Laten we deze excuses tackelen!
Onderzoek wijst uit dat 87% van de B2B inkopers zich online oriënteert. Dit doen ze niet alleen bij jou, maar ook bij andere bedrijven. Dit betekent dat wanneer er bij jou informatie wordt aangevraagd, er ook een lead bij de concurrent binnenkomt. Wachten met contact opnemen is daarom altijd een slechte keus.
Professionele training en coaching voor succesvolle telefonische acquisitie
Om succesvol te zijn in telefonische acquisitie, is het essentieel om een aantal uitdagingen te overwinnen. Een daarvan is bel-angst. Wit je dat er meer dan een miljoen mensen in Nederland zijn die het moeilijk vinden om een telefoongesprek te voeren? Ik help mensen om dit probleem de baas te worden. De juiste coaching, training en begeleiding kan namelijk een wereld van verschil maken. Een wereld van verschil op de werkvloer omdat werknemers meer plezier hebben in hun werk. En een wereld van verschil voor de organisatie omdat de klanttevredenheid en de omzet stijgt.
Mijn naam is Janneke van Meenen. Van Meenen Callstories is mijn bedrijf. Met vele jaren als telemarketingsprecialist op de teller, onder andere als directeur van een callcenter, help ik bedrijven en hun medewerkers om hún wereld van verschil te maken. Met hun specifieke training en coaching op het gebied van telefonische acquisitie rust ik teams uit met de juiste kennis, technieken en gegroeid zelfvertrouwen om succesvolle acquisitiegesprekken te voeren. Mijn aanpak helpt bij het verminderen van weerstand en het vergroten van de effectiviteit van telefonische acquisitie.
Neem vandaag nog contact op met Van Meenen Callstories en maak gebruik van mijn expertise en begeleiding om de kracht van telefonische acquisitie optimaal in te zetten.
Veelgestelde vragen over telefonische acquisitie
Wat is telefonische acquisitie?
Telefonische acquisitie is een strategische benadering met een commercieel doel waarbij je (potentiële) klanten belt om ze te informeren over producten en diensten. Je doet dit telefonisch wat je in staat stelt om een directe en persoonlijke interactie aan te gaan. Dit heeft als voordeel dat je direct kunt inspelen op eventuele vragen, maar ook op bezwaren of zelfs weerstand. Voorbereiding, een belscript, goed kunnen luisteren, voldoende zelfvertrouwen en sterke communicatievaardigheden zijn ‘de wapens’ die ervoor zorgen dat zakelijke bellen en acquisitie plegen succesvol verlopen.
Hoe bereid ik me voor op een telefonisch acquisitiegesprek?
‘Kennis is macht’ is een wijsheid om voor ogen te houden tijdens zakelijke gesprekken en telefonische acquisitie. Dit betekent dat het in je voordeel werkt wanneer je niet alleen je eigen bedrijf, product of dienst goed kent, maar ook het e.e.a. weet van de prospect. Wie is dit, met welke uitdagingen en behoeften heeft de prospect te maken, en hoe kun je daar dienstverlenend op inspelen? Een goede structuur in het gesprek zorgt voor professionaliteit en geeft richting. Denk na over een sterke introductie. Train jezelf in het stellen van open vragen en in het actief luisteren. Zorg er ook voor dat jezelf in de juiste mood bent. Glimlach bijvoorbeeld terwijl je belt en laat je niet afleiden door wat er om je heen gebeurt. Je bent dan wel niet zichtbaar, je aandacht en stemming is wel degelijk hoorbaar!
Hoe ga ik om met weerstand of afwijzing tijdens een acquisitiegesprek?
Weerstand en afwijzing zijn onvermijdelijk tijdens telefonische acquisitie. Het is belangrijk om deze niet persoonlijk op te vatten en kalm te blijven. Luister actief naar de bezwaren van de prospect en toon begrip. Stel vragen om de bezwaren beter te begrijpen en probeer ze op te lossen door de voordelen van uw product of dienst te benadrukken. Laat je niet afschrikken en bied oplossingen aan, zonder opdringerig te zijn. Respecteer een beslissing en blijf begripvol. Dit laat ruimte voor een toekomstig contact.
Hoe kom ik langs ‘gatekeepers’ wanneer ik bel voor telefonische acquisitie?
‘Gatekeepers’ als receptionisten en PA’s hebben vaak als taak om telefonische acquisitie af te wimpelen. Een effectieve aanpak is de ‘gatekeeper’ met respect tegemoet te treden en ze te zien als bondgenoot in plaats van een hindernis. Blijf vriendelijk. Een goede strategie is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de persoon die je wilt spreken. Daarmee kun je het gesprek met de gatekeeper een nieuwe wending geven die mogelijk overtuigend werkt. Wanneer het echt niet lukt, vraag dan of je een mail mag sturen om daarna nog eens te bellen. Mogelijk kun je ook direct in contact proberen te komen via LinkedIn.
Hoe maak ik een acquisitiegesprekken persoonlijk?
Dit is een hele goede opmerking. Het betekent dat je begrijpt waar telefonische acquisitie over gaat. Heel goed! Een zo persoonlijk mogelijk gesprek voeren helpt je om succesvoller te zijn bij je telefonische acquisitie. Door personalisatie kunt je de prospect laten zien dat je de behoeften begrijpt en dat je aanbod waardevol voor ze is. Verdiep je in de prospect en verzamel relevante informatie. Gebruik deze tijdens het gesprek om bijvoorbeeld meer begrip te tonen of om een aanbod relevanter te maken.