Bellen is voor velen ‘een dingetje’.
De gemiddelde schermtijd is 5,5 uur per dag waarvan 2,5 uur mobiel. Maar bellen… dat is voor velen awkward. Vooral bij jongeren. Tijdens de studie is dat niet zo erg maar als studenten het arbeidsproces instromen dan kan het een probleem worden. Bel-angst. Of gebrek aan belvaardigheid. Ik spreek regelmatig ondernemers die heel trots zijn op hun jonge medewerkers maar zich hierover zorgen maken. Het kost omzet en is niet efficiënt.
Geen nood, bellen kun je leren.
Tijdens mijn gastles maak ik studenten ervan bewust hoe belangrijk bellen is als ze straks gaan werken. Ik reik ze handvatten, tips en tricks aan. Met een goede voorbereiding, positive mindset en protocollen wordt bellen minder awkward. En… bellen is ook heel handig om een leuke stageplaats of job te vinden.
Waarom vind ik het zo belangrijk om hierover een gastles te geven?
Bel-angst is een fenomeen dat steeds vaker voorkomt. Ongeveer 40% van de millennials en jonger heeft het en 15% van de oudere generaties (onderzoeksbron: Motivaction). Inmiddels zijn tegen een miljoen mensen actief in het arbeidsproces met bel-angst. Bellen is een communicatiemiddel die onvervangbaar is. Tuurlijk, men mailt en appt meer maar dat heeft ook veel nadelen. Gebruik maken van Zoom, Teams en Facetime is eigenlijk bellen met beeld maar vaak niet mogelijk door omstandigheden. B2B is het noodzakelijk hiervoor een afspraak te maken.
We moeten dus vooral blijven bellen. Bellen is uniek en… de beller = sneller.
Wat komt aan bod tijdens de gastles?
De inhoud hangt natuurlijk af van de opleiding maar je kunt denken aan:
✔ Interessante cijfers en wetenswaardigheden;
✔ De voordelen van bellen;
✔ Hoe bereid je je voor;
✔ De introductie, elevatorpitch;
✔ Het belscript;
✔ Hoe ga je om met de gatekeeper;
✔ De belangrijkste gesprekstechnieken;
✔ Een stappenplan.
Voor gastles en reistijd vraag ik € 275 als de school binnen een straal van 50 km om Rotterdam gevestigd is (exclusief BTW en kilometervergoeding).
Buiten de straal van 50 km is de prijs in overleg.
Daniella Teunissen-Vrijhof Ondernemer PiM & docent/coach Fontys CE Tilburg “Ik heb Janneke leren kennen als een vakvrouw die houdt van het telemarketing vak. Zij geeft een positieve lading aan dit marketingonderdeel. Jaren ervaring en een open mind zorgen voor creatieve oplossingen met resultaat. Tijdens haar gastcollege aan de studenten van Fontys CE Tilburg wakkerde zij een enthousiasme aan voor bellen bij een generatie die liever appt dan belt. Klasse!” |