Hoe belbewust zijn jouw medewerkers? Zijn er mensen met een bepaalde mate van belangst?
Onderzoek de belkwaliteit van jouw belteam.
Buiten verkoop zijn er allerlei andere disciplines binnen je bedrijf die te maken hebben met de zakelijk bellen. Denk aan de telefonist(e), sales, customer service, binnendienst en ook collega’s onder elkaar.
Landelijk wordt er per jaar rond de 56 MILJARD minuten gebeld!
Met de vaste telefoon waren dat er 6 miljard (bijna allemaal zakelijk) en de rest mobiel waarvan ook een groot deel zakelijk (ga maar na bij jezelf).
Effectief zakelijk bellen is niet een kwestie van ‘ik pak de telefoon’ of ‘ik ga bellen’. Voorbereiding, belprotocollen en een positieve mindset zijn daarbij essentieel.
Hoe goed is goed zakelijk bellen?
Goed bellen – ofwel effectief bellen – zorgt voor extra omzet, een goed gevulde sales funnel, klanttevredenheid en een goed imago.
Zo simpel is het antwoord.
Heb jij een strategie voor:
✔ Het nabellen van je leads uit online marketingactiviteiten?
✔ Het opvolgen van leads uit offline events?
✔ Leadgeneratie door koude telefonische acquisitie?
✔ Het onderzoeken van nieuwe markten door andere doelgroepen te telefoneren?
✔ Het actief opvolgen van je offertes?
✔ Belprotocollen voor je telefonist(e), customer service en binnendienst?
✔ Het voorkomen van en omgaan met bel-angst?
Hoe weet jij of er bij jou goed gebeld wordt?
Laat het door mij als bel-expert onderzoeken. Daarbij doorloop ik de volgende stappen:
Je team belsterk maken
Tijdens een rondetafelgesprek van ongeveer 2 uur met maximaal 5 sleutelfiguren van afdelingen die telefonisch contact hebben met klanten en prospects komen de diverse disciplines van bellen aan de orde (inbound outbound en intern).
Het is een open gesprek, waarin gezegd kan worden wat gezegd moet worden met als doel:
✔ Het inventariseren van de huidige situatie en inzicht in de bestaande belprotocollen.
✔ Het bespreken van de eventuele problemen en dagelijkse uitdagingen met zakelijk bellen en telefonische acquisitie.
✔ Toekomstgerichtheid: wat zijn de wensen van het team om de communicatie en samenwerking te versterken?
Plan van aanpak volgens het SMART-principe
Het rondetafelgesprek vormt de basis voor een plan van aanpak om aan de slag te gaan met de belverbeterpunten.
Een SMART-geformuleerd plan van aanpak leidt tot een duidelijk en haalbaar actieplan. Omdat deze gebaseerd is op de uitkomsten van het gesprek, is er een automatisch draagvlak voor en motivatie om met de acties aan de slag te gaan. Bovendien weet je op de afgesproken datum daadwerkelijk of het doel behaald is.
SMART:
- Specifiek: beschrijft precies wat gedaan moet worden.
- Meetbaar: geeft een norm aan om te kunnen meten of het doel is gehaald.
- Acceptabel: zorgt voor voldoende draagvlak bij de betrokken partijen.
- Realistisch: de doelstellingen zijn haalbaar.
Prijs belteamadvies
Vanaf € 795 (bij een belteam tot 5 personen)
Een goede aanvulling op dit traject is de training zakelijk bellen en de coaching daarvan om het daadwerkelijk te gaan doen.