Telegraaf 11 september in “Ondernemen” door Sophie Zimmerman
AMSTERDAM – Telefoons zijn alom aanwezig in onze levens, ook op de werkvloer. Toch worden de
apparaten steeds minder gebruikt zoals ze ooit bedoeld waren: om te bellen. In plaats van
telefonisch een dialoog aan te gaan, kiezen mensen vaker voor een mail, appje of spraakbericht als
communicatiemiddel. „Zonde, want daarmee lopen bedrijven omzet mis”, betoogt ’belexpert’
Janneke van Meenen.
„Telefoneren is veel efficiënter en effectiever dan heen en weer mailen of appen”, stelt Van Meenen
die met haar bedrijf Callstories advies, training en coaching aan bedrijven geeft over goed zakelijk
bellen. „Met één telefoontje kun je vaak meteen gedaan krijgen waar je anders tien berichten heen
en weer voor nodig hebt.”
Uit onderzoek van Motivaction en Tele2 in 2018 bleek dat 40% van de jongeren en 15% van de
mensen boven de 30 last had van belangst. „Als je dat vertaalt naar de werkvloer houdt dat in dat er
ongeveer twee miljoen mensen actief zijn in het arbeidsproces die bang zijn om te telefoneren”,
rekende Van Meenen uit. „Ze groeien op met zoveel andere communicatiemiddelen dat de drempel
om de telefoon te pakken steeds hoger wordt.
Geef een reactie